Yanmar is in Europa vooral bekend van de scheepsmotoren voor de plezier- en beroepsvaart. Daarnaast fabriceert de Japanse
multinational motoren voor industriële machines en aanverwante producten, zoals graafmachines en tractoren. Ook ontwikkelt Yanmar energiesystemen voor het verwarmen en koelen van grotere panden. Al sinds de oprichting in 1912 heeft het bedrijf aandacht voor brandstofbesparing. Peter Aarsen, president van Yanmar Europe BV: “Al onze machines en motoren zijn dan ook zeer efficiënt en energiezuinig.” Een resultaat van continue productontwikkeling en innovatie.
Yanmar begon ooit als landbouwmechanisatiebedrijf. Het eerste product was een compacte dieselmotor die Japanse boeren ondersteunde bij hun werk op het land. Die motor van toen is steeds verder doorontwikkeld en vormt nog altijd het hart van de onderneming. Anno 2022 is Yanmar wereldwijd actief in meer dan 130 landen. Ook in Europa is het bedrijf goed vertegenwoordigd met vijftien vestigingen in onder meer Spanje, Frankrijk, Italië en Duitsland. Het regionale hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika is al ruim dertig jaar gevestigd in Almere en heeft ongeveer 250 medewerkers.
Wereldwijd marktleider
Op het gebied van industriële motoren behoort Yanmar tot de top-3 marktspelers in het segment tot 150 kilowatt. Daarnaast is het bedrijf wereldwijd marktleider in motoren voor zeiljachten en generatormotoren voor de grote scheepvaart. Aarsen: “Als motorenfabrikant worden wij doorgaans niet geassocieerd met duurzaamheid. Maar de komende twintig tot dertig jaar blijft de motor zeker nog een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Wij willen graag die grote speler blijven, maar ook de meest duurzame. Dat doen we met motoren die innovatiever en schoner zijn dan de regelgeving voorschrijft. En door de transitie naar circulaire brandstof zoveel mogelijk te ondersteunen.”
Yanmars Europese R&D-centrum in Italië wordt vanuit Almere aangestuurd. Aarsen: “We ontwikkelen bijvoorbeeld een technologie om trekkers autonoom te laten rijden. We introduceren nu de eerste zelfrijdende robottrekker in Europa, specifiek voor de wijnbouw in Frankrijk. En voor het scheepvaartsegment hebben we een innovatieve aandrijftechnologie ontwikkeld, waarmee we stappen kunnen maken naar hybride en elektrische aandrijvingen. Ook zijn we bezig met gerobotiseerde vaartuigen, waarmee bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd aan windmolenparken in zee.”
“ Wij willen graag die grote speler blijven, maar ook de meest duurzame. Met motoren die innovatiever en schoner zijn dan de regelgeving voorschrijft. ”
Peter Aarsen, President Yanmar Europe BV
Warmtepompen en warmtekrachtkoppeling
De divisie energiesystemen werkt momenteel aan smart warmtepompen voor koeling en verwarming van panden. Die kunnen worden aangesloten op het Yanmar Energie Management Systeem. “Door gebruik te maken van AI creëren we een slim netwerk, waarin verschillende decentrale energienetwerken kunnen worden geïntegreerd,” legt Aarsen uit. Een andere innovatie op dit gebied is warmtekrachtkoppeling, waarbij zowel warmte als stroom worden opgewekt. “Ook daar zijn we hard bezig de systemen energieneutraal te maken. Daarbij denken wij met name aan waterstof.”
“Op het gebied van bouwmachines zijn we vooral bezig met elektrificatie en automatisering. Ook ontwikkelen we waterstof- en ammoniakmotoren. Want CO2-reductie is een van onze belangrijkste doelstellingen. Daarom hebben we het programma ‘Yanmar Green Challenge’ in het leven geroepen. Een van de doelstellingen daarvan is dat onze eigen business activiteiten vóór 2030 volledig CO2-neutraal moeten zijn. We werken nu aan een verwarmingsinstallatie die draait op waterstof. Voordat we deze innovatie op de markt brengen, willen we deze in ons eigen pand testen. Daarom zijn we met de gemeente Almere in gesprek over de aanleg van een waterstofinfrastructuur. Want wil je je bedrijfsactiviteiten vergroenen, dan moeten de faciliteiten er ook zijn. Het gaat niet altijd zo snel als we graag zouden willen, maar de gemeente staat ervoor open en ondersteunt ons in een soepele afwikkeling van het vergunningstraject.”
Ambities faciliteren
In 1989 was Yanmar een van de eerste ondernemingen op het Almeerse bedrijventerrein De Vaart. De nabijheid van Amsterdam en Schiphol waren belangrijke factoren bij de vestigingskeuze. “Ook de centrale ligging was een pre,” weet Aarsen. “Ons pand is goed aan te rijden en onze producten zijn vanuit Almere makkelijk naar het achterland te distribueren. We zitten hier nog altijd naar volle tevredenheid. De gemeente Almere denkt en werkt op alle fronten met ons mee om onze innovatieve ambities te faciliteren.”
Blijf op de hoogte!
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en interessante informatie als (potentiele) ondernemer? Volg ons op LinkedIn!