De wereld verstedelijkt in rap tempo. Daardoor komt ook de vertrouwde manier van reizen per auto onder druk te staan. Wegen slibben dicht, parkeertarieven stijgen en steeds meer gemeenten verlagen hun parkeernorm. We zullen ons reisgedrag dus radicaal moeten veranderen. Het Almeerse Gaiyo werkt aan innovatieve mobiliteitsoplossingen die daar een bijdrage aan leveren.
“Transport en mobiliteit moeten slimmer en groener,” stelt Lucien Groenhuijzen. Zeven jaar lang was hij een van de boardleden van TomTom. In 2013 richtte hij samen met enkele oud-collega’s het bedrijf Gaiyo op, met als doel innovatieve oplossingen te leveren voor regionale mobiliteitsvraagstukken. In de oude productiehal van de voormalige Nivea-fabriek in zijn woonplaats Almere vond hij de ideale locatie om zijn bedrijf te laten floreren.
Slimme reisassistent
De eerste app die Gaiyo op de markt bracht was TimesUpp, een slimme assistent die gebruikers helpt om van A naar B te reizen. Of dat nu per auto, openbaar vervoer, fiets of te voet is. “Op basis van de drukte onderweg stelt de app een reisplan voor,” vertelt Groenhuijzen. “Bij files of andere vertragingen ontvang je een melding en krijg je alternatieven te zien. De app synchroniseert met je agenda en geeft je een seintje als het tijd is om te vertrekken.” Met de introductie van deze app in 2014 was Gaiyo haar tijd ver vooruit. Zowel gebruikers als de overheid waren enthousiast. Zo werd de app onder meer in 2018 ingezet bij een programma om de bereikbaarheid van Zuid-Nederland te verbeteren.
Met het oog op de toenemende mobiliteitsuitdagingen wil Gaiyo reizigers informeren over de vele reisopties en hen stimuleren eens anders te reizen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want voor veel mensen is de auto nog altijd het ideale vervoermiddel. En gedrag effectief beïnvloeden is ingewikkeld. De afgelopen jaren heeft Gaiyo veel kennis opgedaan op het gebied van gedragsverandering en mobiliteit. Die zet het bedrijf in om ingesleten patronen te doorbreken en mensen te helpen met het ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld tijdens de renovatie van de Waalbrug bij Nijmegen tussen 2019 en 2021. “We hebben toen drieduizend automobilisten gestimuleerd om vaker thuis te werken en de fiets of het ov te pakken. De files namen drastisch af.”
“ Wij helpen mensen om bewuster en duurzamer te reizen. ”
Lucien Groenhuijzen, CEO Gaiyo
Alle reismogelijkheden in één app
Innovatieve oplossingen als MaaS (Mobility as a Service) kunnen helpen om dit soort gedragsveranderingen te bewerkstelligen. “Met dat doel hebben wij de app Gaiyo ontwikkeld,” vertelt Groenhuijzen. “Daarin hebben we diverse vervoersvormen van een groot aantal aanbieders aangesloten, zoals bus, trein, taxi, deelauto, -fiets en -scooter, maar ook de eigen auto en fiets. Je ziet precies hoeveel tijd elke optie kost, maar ook wat een multimodale reis je oplevert, en vervolgens kun je de gewenste vervoermiddelen via de app boeken en betalen.
Zelfs parkeren regel je in de app. Alles is in één app geïntegreerd. Dat maakt ons platform uniek. Zo helpen we mensen om bewuster, duurzamer en goedkoper te reizen. Voor parkeren zijn we zelfs de goedkoopste van Nederland, want we rekenen geen transactiekosten. En we zijn nog lang niet klaar, er komen continu nieuwe diensten bij.
Zo bieden we nu ook Gaiyo Business om alle medewerkers van een bedrijf met onze dienst te laten reizen.” Het Ministerie van Infrastructuur en regionale overheden hebben zeven nationale MaaS-pilots gedefinieerd om dit concept succesvol te maken en deelmobiliteit te stimuleren. De eerste aanbesteding, in Utrecht, heeft Gaiyo gewonnen. Gaiyo is inmiddels al 60.000 keer geïnstalleerd en heeft 30.000 gebruikers per maand.
Ook in thuishaven Almere wordt het concept binnenkort geïntroduceerd. De aanleiding is de Floriade, die vanaf april een halfjaar lang in Almere plaatsvindt. Groenhuijzen: “Samen met onze partners en de gemeente willen we de bezoekers van de Floriade zo stimuleren om groener te reizen.” Het bevalt Groenhuijzen als ondernemer bijzonder goed in Almere. “Het is hier makkelijker om personeel te vinden, zowel voor IT- als ondersteunende functies. Van onze 22 medewerkers is een groot deel afkomstig uit de stad. Veel van hen komen per fiets of scooter naar het werk. Dus ook in dat opzicht leveren we een bijdrage aan meer duurzame mobiliteit.”
Blijf op de hoogte!
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en interessante informatie als (potentiele) ondernemer? Volg ons op LinkedIn!