Als landelijke koffieleverancier speelt Van Duijnen Koffie een belangrijke rol in het beheersen van goederen- en afvalstromen. Directeur Paul Kragten ziet circulair ondernemen niet alleen als een morele verantwoordelijkheid, maar ook als een praktische noodzaak. “We hebben als bedrijf de mogelijkheid om onze voetafdruk te verkleinen en die kans moeten we benutten.”
Een omslagpunt
Ongeveer tien jaar geleden stond Kragten op een kruispunt in zijn carrière. Op een vrijdagmiddag werd hij door zijn kinderen geconfronteerd: “Je bent altijd zo chagrijnig aan het einde van de week.” Die opmerking raakte hem. Hij realiseerde zich dat hij weinig voldoening haalde uit zijn werk. “Ik had niet het gevoel dat ik echt iets betekende.” Hij overwoog zelfs om zijn bedrijven te verkopen om ‘iets duurzaams’ te gaan doen, totdat hij besefte: waarom niet juist binnen mijn eigen bedrijven verduurzamen?
Van Duijnen Koffie
Die beslissing bracht een fundamentele verandering teweeg in de bedrijfsvoering van de Van Duijnen Groep, waar Van Duijnen Koffie en Van Duijnen Horeca Service onder vallen. Sindsdien is duurzaamheid geen bijzaak meer, maar een kernonderdeel van de strategie met drie pijlers:
- Afval bestaat niet
- CO₂ neutraal, heel normaal
- Met respect voor iedereen
Van Duijnen Koffie wil de meest verrassende koffieleverancier op de werkvloer zijn met complete oplossingen voor warme dranken. “Inmiddels zit 100 procent van onze koffies in recyclebare verpakkingen. Ook zien we dat steeds meer klanten voor een gereviseerde koffieautomaat kiezen: 100 procent van onze automaten wordt hergebruikt of gerecycled”, vertelt Kragten.
Daarnaast is de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden dat de verdiensten in de koffieketen onevenredig zijn verdeeld. Er is nog veel te verbeteren op het gebied van duurzaamheid en rendement in de landen van oorsprong, onder andere met behulp van regeneratieve landbouw. Kragten vervolgt: “Van Duijnen Koffie wil hierin een actieve rol spelen en gaat stappen zetten om steeds vaker direct koffie te kopen uit gebieden waar de teelt op een duurzame manier plaatsvindt en waar eerlijke opbrengsten bij de boeren terechtkomen. De ultieme stap is het laten branden van de bonen in het land van herkomst, zodat de lokale werkgelegenheid toeneemt en de koffieketen eerlijker wordt.”
Van Duijnen Horeca Service
“Bij Van Duijnen Horeca Service richten we ons op technische dienstverlening, bijvoorbeeld voor grote locaties zoals de Ziggo Dome, maar ook voor kleinere klanten zoals sportverenigingen. En we doen dat nu met een nadrukkelijke focus op duurzaamheid. We helpen ondernemers met duurzame tap- en koeloplossingen die verspilling tegengaan, energie besparen en kosten op inkoop verlagen.”
Duurzaam ondernemen
Kragten benadrukt dat duurzaamheid niet alleen idealisme is: het kan ook financieel aantrekkelijk zijn. Een voorbeeld is de investering in een pers voor bedrijfsafval. “Waar we vroeger wekelijks drie vrachtwagens nodig hadden, hebben we er nu nog maar één nodig. Dat scheelt niet alleen CO₂-uitstoot, maar ook kosten.” Toch merkt hij dat verduurzaming op kantoren nog niet vanzelfsprekend is. “Thuis scheiden mensen inmiddels vaak hun afval, maar op de werkvloer blijft dat lastig. Het draait om bewustwording en een klein beetje extra moeite.”
“ Wat jullie doen is echt inspirerend. Dat is een enorme motivatie. ”
Paul Kragten, Directeur Van Duijnen
Vooroplopen in de markt
Door de stappen die Van Duijnen heeft gezet, heeft het bedrijf een voorsprong opgebouwd in de markt. “Duurzaam ondernemen trekt niet alleen milieubewuste klanten, maar ook talentvolle medewerkers aan. Waar we vroeger moeite hadden om jonge professionals uit Amsterdam naar Almere te krijgen, kiezen ze nu bewust voor ons. Vaak hoor ik tijdens sollicitatiegesprekken: ‘Wat jullie doen is echt inspirerend.’ Dat is een enorme motivatie.”
De toekomst
Paul Kragten verwoordt zijn missie duidelijk: “Een positieve bijdrage leveren aan een betere wereld voor mens en natuur. Dit is een voorwaarde voor ons om zaken te doen. Elke beslissing die we nemen is hierop gebaseerd, bij alle facetten van onze bedrijfsvoering. Van onze producten en diensten die wij afnemen en aanbieden tot onze huisvesting en ons wagenpark.” Voor Kragten is circulair ondernemen meer dan een strategie: het is een filosofie. “Met een sterke focus op duurzaamheid blijft Van Duijnen Koffie niet alleen een pionier in haar sector, maar inspireert het ook anderen om verantwoord te ondernemen. Het gaat niet alleen om koffie leveren, maar ook om samen het verschil maken.”
Meer informatie: www.vanduijnen.nl en www.vanduijnenhoreca.nl
Kom ook naar Almere
Almere is de jongste stad van Nederland en volop in ontwikkeling, wat het aantrekkelijk maakt voor startende ondernemers en innovatieve, duurzame bedrijven. De stad biedt een unieke mix van technologische vooruitgang en duurzame transitie, met een eigentijdse infrastructuur en gunstige ligging en potentiële testomgevingen. Almere bevordert groei en samenwerking, en biedt ondernemers de ruimte om te pionieren, innoveren en floreren. Almere geeft ondernemers de ruimte!
Lees de ondernemersverhalen >>
Blijf op de hoogte!
Voor meer over Ondernemen in Almere, onze innovatieprojecten, het laatste nieuws en alle evenementen voor jou als (potentiële) ondernemer. Volg ons op LinkedIn of meld je hier aan voor de nieuwsbrief.
Ook jouw ondernemersverhaal vertellen? Vertel het ons via info@onderneeminalmere.nl.